Bijzondere moment van samenwerking

Efficiënte belading voor ‘Holland Flower Alliance’ Schiphol

Sinds 2016 werkt Royal FloraHolland samen met KLM Cargo en Schiphol Cargo vanuit de ‘Holland Flower Alliance’ om de positie van Nederland als ‘preferred flowerhub’ te versterken. Dat doen we door te innoveren. Binnen de alliantie werken we samen aan het innoveren van processen, gegevensuitwisseling in de keten en verpakkingen. In 2018 hebben we met name met verpakkingen goede resultaten geboekt.

Momenteel gebruiken we in de sierteeltketen tussen Kenia en Nederland meer dan driehonderd verschillende bloemendozen. Deze dozen zijn van wisselende kwaliteit en afmeting. Dit zorgt voor problemen bij het opstapelen van de bloemendozen op vliegtuigpallets en voor kwaliteitsverlies. Om de sierteeltketen efficiënter te maken ontwikkelde ‘Holland Flower Alliance’ in 2018 een nieuw, duurzaam verpakkingsconcept.

Beladingsgraad neemt met 15% toe
Samen met ketenpartners is het concept tijdens meerdere zendingen getest. De uitkomsten van de pilot zijn veelbelovend: de beladingsgraad nam met maar liefst 15% toe. We verwachten de nieuwe verpakking begin 2019 officieel te introduceren.

Vrachtcapaciteit op Schiphol
Naast een betere beladingsgraad van de vrachtvluchten werkten we ook hard aan het behoud van de vrachtcapaciteit op Schiphol. Tijdens het Luchtvrachtcongres 2018 brachten we het belang van de luchtvracht voor de sierteeltsector in het algemeen en Royal FloraHolland in het bijzonder opnieuw naar voren. Dat hebben we ook gedaan richting het ministerie, Tweede Kamerleden en de directie van Schiphol. Minder dan 4% van de vluchten van Schiphol zijn vrachtvluchten, waarvan twintig volle, wekelijkse vrachtvluchten met vooral bloemen. Omdat Schiphol tegen zijn grenzen aanloopt, wijken vrachtvluchten uit naar Maastricht, Luik en andere vliegvelden. Op dit moment komt ongeveer 60% van de bloemen op Schiphol binnen. We verwachten dat dit percentage, zonder ingrijpen, daalt naar 40% of minder. Dit zorgt voor langere doorlooptijden van importbloemen naar onze marktplaatsen, terwijl Schiphol de faciliteiten heeft en naast onze locatie in Aalsmeer ligt. Om deze trend terug te dringen, werken we onder andere met verladersorganisatie Evofenedex hard aan het behoud van de vrachtcapaciteit op Schiphol.

Een bijzonder beursmoment. Lees meer